Wybory według Rady Europy

W poszukiwaniu argumentów do przeprowadzenia eksperymentu wyborczego odnalazłem dokument Rady Europy pt. Kodeks Dobrej Praktyki w Sprawach Wyborczych. Nie jest to żadna norma prawna, ale opis porządanego stanu przy przeprowadzaniu wyborów.

Według tego dokumentu demokratyczne wybory zgodne z europejskim dziedzictwem muszą spełniać pięć warunków:

  • powszechność,
  • równość,
  • tajność,
  • bezpośredniość,
  • regularność.

Tajność jest opisana we wskazówkach dość szczegółowo, w szczególności w opisie procedury oddawania głosu. Zalecenia nie pozostawiają wątpliwości, zarówno jeżeli chodzi o zachowanie tajności wobec członków komisji wyborczej, jak i innych osób, w tym rodziny:

34. Podpisywanie i pieczętowanie kart do głosowania nie powinno mieć miejsca w punkcie gdzie karta do głosowania wydawana jest wyborcy, ponieważ podpisujący lub osoba przykładająca pieczęć może zaznaczyć kartę, aby zidentyfikować wyborcę gdy przyjdzie do obliczania głosów, co stanowiłoby pogwałcenie tajności głosowania.

Jak widać zalecenia są bardzo surowe i dlatego dziwią pewne pomysły polegające na proponowaniu kart do głosowania w alfabecie brajla, co w najmniejszym stopniu nie zapewnia tajności wyboru. Chyba, że wszystkie karty byłyby takie same, co jest dość absurdalne.

Nieco dalej w tym samym dokumencie można znaleźć zalecenia co do tajności wyborów sformułowane bardziej szczegółowo:

52. Tajność głosowania jest jednym z aspektów wolności wyborców, celem jest ochrona wyborców przed presją, jaka może mieć miejsce gdyby inne osoby dowiedziały się, na kogo głosowano. Tajność musi obejmować całą procedurę – a w szczególności oddanie i obliczanie głosów. Wyborcy mają do tego prawo, lecz również sami muszą to prawo przestrzegać, a nieprzestrzeganie winno być karane przez unieważnienie każdej karty do głosowania, której zawartość została ujawniona.

53. Głosowanie musi mieć charakter indywidualny. Głosowanie familijne, przy którym jeden członek danej rodziny może nadzorować oddanie głosu przez pozostałych członków rodziny, narusza tajność wyborów; stanowi to powszechny przypadek pogwałcenia prawa wyborczego. Wszelkie inne formy kontroli wyborcy przez innego wyborcę również muszą być zabronione.

Należałoby wnioskować zatem, że proponowanie przez członków komisji wyborczej możliwości skorzystania z art. 69 stanowi naruszenie tajności wyborów. Artykuł ten (o ile faktycznie można go wykorzystać do postawienia krzyżyka) stworzony został dla wyborcy, a nie dla komisji wyborczej. Jeżeli wyborca nie chce z niego skorzystać, to nie może być do tego zmuszany, ani nawet namawiany.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s

%d bloggers like this: