Niezbyt inteligentna przeglądarka

Pojawiła się nowa wersja przeglądarki firmy Ivo Software – Intelligent Web Reader. Zauważyłem to w RSS-ach portalu www.dobreprogramy.pl i postanowiłem jeszcze raz sprawdzić, czy moja opinia na temat tej aplikacji jest słuszna. I po raz kolejny doszedłem do przekonania że jest to produkt dla nikogo… No może poza samym producentem.

W założeniu przeglądarka ma służyć osobom niewidomym i słabowidzącym do przeglądania stron internetowych dzięki wbudowanej syntezie mowy i możliwości powiększania czcionek. Jednak – mimo usilnych poszukiwań – nigdy nie spotkałem takich osób. Zasadniczą przyczyną jest fakt, że aplikacja IWR nie nadaje się do pracy dla tych osób.

Zacząłem od pobrania instalatora o objętości ponad 50 mb za pomocą przeglądarki Firefox i mojego Jawsa. Uruchomiłem instalator i odezwał się głos mojego imiennika – syntezatora Jacek. Dobra nasza! Jest głosowy przewodnik, więc wyłączyłem moje aplikacje. Akceptowanie przez Enter poszło i pojawiło się okno z licencją. Próbowałem, ale jakoś nie dało się przeczytać. Nacisnąłem Enter akceptując licencję bez czytania (zanim opublikuję ten wpis muszę odinstalować IWR, bo mogę przecież łamać licencję). Potem już bezmyślnie naciskałem Enter aż do końca instalacji.

Otworzyło mi się okno startowe z krótką informacją i możliwością uruchomienia samouczka, ale taki stary wyga nie czyta samouczków, więc od razu byka za rogi – otwieram stronę www.pzn.org.pl. Przeglądarka czyta stronę, choć w sposób irytująco wolny. Nie chodzi nawet o tempo czytania, ale o zbędne informacje o liczbie słów w danym fragmencie. Poczytałem chwilę, ale dusza eksperymentatora znowu zagrała i postanowiłem sprawdzać dalej.

Otwieram sobie stronę główną portalu www.dobreprogramy.pl, z którego pobrałem wcześniej IWR i tu niemiła niespodzianka – przeglądarka nie obsługuje tej strony! Nie obsługuje, bo jej właściciel nie wykupił w firmie Ivo Software odpowiedniego profilu.

Na tym bowiem polega model biznesowy firmy Ivo Software: oferuje bezpłatne narzędzie mówiące i powiększające, przekonuje właścicieli stron internetowych, że osoby niewidome i słabowidzące z niego korzystają i proponują odpłatne stworzenie profilu danego serwisu dopasowanego do przeglądarki. Klienci, kierując się dobrymi intencjami, zawierają transakcję z firmą i od tej pory przeglądarka już obsługuje ich serwis. Jaka z tego korzyść dla osób niewidomych? Niemal żadna. Niemal – ponieważ strona klienta musi spełniać przynajmniej podstawowe wymogi dostępności, więc czasem zachodzą pozytywne zmiany na stronie. Przymiotnik intelligent" jest zatem mocno na wyrost, skoro przeglądarka nie potrafi zinterpretować stron innych, niż podane na tacy w postaci profilu. A może potrafi, tylko producent nie chce tej inteligencji uwolnić…

Po raz kolejny muszę zatem wyraźnie powiedzieć – nie kupujcie profilu do IWR, bo to pieniądze wyrzucone w błoto. Przygotowujcie strony zgodnie ze standardami, a przede wszystkim WCAG, a niewidomi użytkownicy poradzą sobie z nimi za pomocą własnych narzędzi: czytników ekranu i programów powiększających. Pomyślcie także, czy sami chcielibyście mieć przeglądarkę, która daje dostęp tylko do określonego, wąskiego katalogu serwisów internetowych. Firma Ivo Software jest liderem w dziedzinie syntezy mowy i jest to pozycja zasłużona. Jednak jej polityka wobec produktu o nazwie Intelligent Web Reader jest oszukańcza.

Na koniec – głównym argumentem przedstawianym klientom jest możliwość instalowania bezpłatnie aplikacji IWR na komputerach, na których na codzień nie pracują osoby niewidome, na przykład w kafejkach internetowych. Jednak taką samą możliwość daje tandem NVDA i Firefox, a dzięki nim dostępne będą niemal wszystkie strony internetowe, a nie tylko te z katalogu IWR.

One Response to Niezbyt inteligentna przeglądarka

  1. Pingback: IWR w służbie niedostępności « Niepełnosprawni inaczej

Skomentuj

