Taki niepełnosprawny portal społecznościowy

Wszyscy robią portale społecznościowe, bo ponoć można na nich zarobić. Powstał też taki ze środków publicznych przeznaczony dla osób niepełnosprawnych. Nie dla wszystkich.

Stowarzyszenie Przyjaciół Integracji za pieniądze z PFRON zbudowało serwis zintegrowani.pl. Czerpie – jak mi się zdaje – głównie z pomysłów serwisu Facebook, choć wciąż niewiele w nim opcji i narzędzi. Kuleje też dostępność, choć na razie problemów bardzo poważnych nie ma i da się z tym serwisem pracować.

Jednak jest jeden aspekt, którego przeskoczyć nie potrafię, a wiąże się on ściśle z dostępnością, a raczej jej brakiem. Otóż otrzymuję propozycje zaproszenia do grona znajomych użytkowników już zarejestrowanych (pomysł właśnie z Facebooka), a ich dobór jest na razie zupełnie losowy lub tak tajemniczy, że odgadnąć go nie zdołałem. Usługa ta wyświetla mi fotografię i nick użytkownika, a z tego nic dla mnie nie wynika. Kliknięcie na profil nie pomaga, bo tam informacji jest niewiele więcej. Po prostu projektant nie przewidział, że dla kogoś informacja w postaci fotografii jest niedostępna. Zleceniodawca tego mu nie przekazał, bo też na to nie wpadł i w ten oto prosty sposób duża podgrupa osób niepełnosprawnych została niemal całkowicie wykluczona z serwisu.

To wcale nie jest czepianie się. Takie ograniczenia występują także w innych tego typu portalach, ale ten powinien być możliwie dostępny dla wszystkich osób niepełnosprawnych, w tym dla niewidomych. Cóż mi z informacji, że Wiesław mieszka w województwie śląskim? Nie zaproszę go do swoich znajomych, bo  nie wiem kto to jest. I tak moja strona w zintegrowani.pl jest wciąż pusta… Nie tworzę galerii zdjęć, bo ta usługa jest dla mnie nieprzydatna. Nie przyłączam się do spotkań, bo żadne mi się nie wyświetla. Nie dyskutuję, bo dyskusja na stronie internetowej jest dla mnie niewygodna. Nie pozostaje mi nic.

Ktoś miał pomysł na portal – czy mądry, to już inna sprawa. Ktoś dał na to pieniądze i to zarówno publiczne, jak i prywatne. Razem do kupy wyszedł niepełnosprawny portal, który zdechnie bardzo niedługo. A ci, którzy chcą się bawić w portale społecznościowe i tak będą korzystać z Facebook, Goldenline, Nasza-klasa.pl i innych. I tam są naprawdę zintegrowani.

3 Responses to Taki niepełnosprawny portal społecznościowy

  1. Michał Kasperczak pisze:

    Korzystasz z Facebooka? Jeśli to normalnie przez stronę, czy jakimś programem. Ja niczego sensownego nie znalazłem, myślę o założeniu tam konta, aczkolwiek jak sobie pomyślę, że to kolejne źródło informacji… No cóż, z drugiej strony FaceBook powolutku zaczyna w niektórych serwisach wypierac RSS, więc może warto. Na pewno to bardziej sensowne od Nazej-Klasy.
    Swoją drogą ciekawe, jakby to było, jak by zrobili dostęp do FaceBooka przez Klango? Czy to jednak miałoby sens w obliczu tego, że FaceBook wydaje mi się mocno graficzny. A może mi się to tylko wydaje.

  2. Jacek Zadrożny pisze:

    Korzystam z Facebooka, choć nie wszystko jestem w stanie zrobić. Mają ciekawe rozwiązania (na przykład trzy sposoby publikowania zdjęć), ale mają też bardzo złe elementy. Wczoraj godzinę szukałem opcji „wyloguj” i nie znalazłem.

  3. Wydaje się że problemem w przypadku Facebooka jest użycie sporej ilości technologi AJAX (opartej na JavaScriptach i XML-u) z którymi screenreadery mogą sobie nie radzić. Pomysł z podpięciem FB do klango wydaje się sensowny tym bardziej żę FB ma ogólnodostępne API, i podobne „zainterfejsowanie” już z powodzeniem wykonano do Twittera.
    Nie wiem na ile twój screenreader ci pozwoli (bo ja jako słabowidzący jescze wzrokiem się posługuję) to przycisk/link „wyloguj” znajdziesz po otwarciu „Konto” a następnie „Wyloguj” (chyba najlepiej za pomocą kursora myszki tego poszukać.

Skomentuj

