Odtwarzanie filmów z audiodeskrypcją na portalu TVP

Audiodeskrypcja to technologia, która pozwala na udostępnienie treści wizualnych (na przykład filmów) osobom niewidomym. Coraz więcej pojawia się takich materiałów, a przoduje w tym Telewizja Polska. Jednak w tej baryłeczce miodu trzeba zamieszać, bo ktoś tam wrzucił śmierdzący stary bambosz.

Wczoraj miałem obejrzeć film z audiodeskrypcją na portalu TVP i audiodeskrypcja i zabrałem się za to wieczorem. Kod miałem i wiedziałem tyle, że trzeba go gdzieś wklepać, żeby uzyskać dostęp do licencjonowanej treści. Film "Jutro idziemy do kina" znalazłem bez trudu – opis, link i w ogóle pełny profesjonalizm. No to oglądamy… Ale gdzie kliknąć?

Wypróbowałem link "start", ale to nie to. Potem link "wideo" i też pudło… No więc gdzie? Wreszcie metodą prób i błędów odkryłem: trzeba kliknąć na link graficzny opisany "(c) foto"! Wpisałem kod, Media Player pobrał licencję i film ruszył. A mnie opadły ręce i czarne myśli.

Jak to możliwe, że serwis skierowany głównie do osób niewidomych ma takie rozwiązania? Dlaczego nikt do tej pory nie zwrócił na to uwagi? Zapewne firma robiąca audiodeskrypcję i firma robiąca serwis internetowy nie miały ze sobą żadnej komunikacji, bo tak bywa w korporacjach.

To jest wpadka, która może zdarzyć się każdemu. Wynika z braku świadomości, czym jest dostępność stron internetowych. Napiszę do administratora serwisu, żeby coś z tym zrobił, bo należy to uczynić. Jednak trzeba to było zrobić już wiele miesięcy temu i zapewne nikomu się nie chciało. Zobaczymy, jaki będzie efekt.

Skomentuj

