Re-use, open source i brak dostępności

W środę i czwartek Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej chwaliła się swoimi badaniami sytuacji osób niepełnosprawnych. To są właśnie te niepotrzebne badania, od których ponad rok temu zacząłem regularne prowadzenie bloga.

Na konferencji nie byłem, ale informacje podesłała mi koleżanka. Nalała mi miodu na serce, gdy w mailu wyczytałem, że sam mogę sobie zestawić dane jakich potrzebuję. Dane są bowiem – tak jak tego oczekiwałem – w formie źródłowej. A zatem mamy dobrą praktykę ponownego wykorzystania danych (re-use).

Po wejściu na stronę dodatkowo ucieszyło mnie, że projekt aplikacji do danych to open source, czyli źródła otwarte dla wszystkich. Jestem fanem OS, bo wierzę w siłę społeczności skupionej wokół jednego celu, na przykład rozwijania konkretnej aplikacji.

Dalej już było gorzej. Po wejściu na stronę http://webir.swps.edu.pl i założeniu konta użytkownika spróbowałem zestawić sobie dane o infiltracji nowoczesnych technologii w środowisku osób niewidomych i pojawił się problem. Interfejs jest dla mnie zupełnie niedostępny i nawet nie doszedłem, jaką też technologię wykorzystano, by mi zatruć życie. Problem zgłosiłem natychmiast na adres podany na stronie, ale do dzisiaj nie otrzymałem nawet potwierdzenia jej przeczytania. Może większy nacisk ze strony innych użytkowników coś pomoże… Społeczności! Wyznaczam cel do działania!

To jest wykluczenie cyfrowe w czystej postaci, takie z którym walczę od kilku lat. Przekonuję decydentów i programistów, że problem istnieje, a nie jest urojony. Może osoby odpowiedzialne za projekt zawstydzą się tej wpadki, bo przecież sami deklarują, że te badania nie mogą odbyć się bez osób niepełnosprawnych. Mam nadzieję, iż nie mówili tylko o obiektach do badań.

2 Responses to Re-use, open source i brak dostępności

  1. Kamil Sijko says:

    Jestem współautorem serwisu webiR oraz członkiem Zespołu Badawczego SWPS, który realizował ten projekt. Staraliśmy się zrobić wszystko, żeby aplikacja webiR była maksymalnie przystępna i dostępna na rozmaite sposoby – od merytorycznego po techniczny. Jednym ze sposobów przez który staraliśmy się to zrealizować było upublicznienie kodu aplikacji na zasadach WiOO (Wolne i Otwarte Oprogramowanie). W związku z tym zapraszamy Pana i wszystkie osoby „dobrej woli” do współpracy przy tym projekcie – każdego w takim stopniu na jaki może sobie pozwolić (od uwag po pisanie kodu).
    Żeby móc skorzystać z Pana (bardzo ważnych) komentarzy musieliśmy wiedzieć z jakich rozwiązań informatycznych Pan korzysta (przeglądarka i ew. czytnik ekranowy jeżeli jest stosowany). Zapraszam do kontaktu mailowego na mój adres (widoczny dla Pana).

  2. Jacek Zadrożny says:

    Deklaruję swoją pomoc w obszarze dostępności (accessibility). Chcę jednak od razu zwrócić uwagę, że zasady tworzenia dostępnych treści są uniwersalne i niezależne od używanego przeze mnie screen readera. Wiem także, że inne osoby mają analogiczny problem korzystając z innego oprogramowania. Odezwę się do Pana emailowo i uzupełnię informacje. Dziękuję za reakcję.

Skomentuj

