Warszawie się trochę zeszło

Najpierw napisałem tytuł, a potem go dopiero przeczytałem. Czasem tak bywa i chociaż brzmi trochę głupio, to postanowiłem go zostawić. W końcu faktycznie się zeszło.

Ustawa o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych przewiduje dla samorządów pewne obowiązki. Jednym z nich jest programowanie działalności na rzecz osób niepełnosprawnych, czyli tworzenie dokumentów programowych. Zapis brzmi następująco:

Art. 35a. 1. Do zadań powiatu należy:
1) opracowywanie i realizacja, zgodnych z powiatową strategią dotyczącą rozwiązywania problemów społecznych, powiatowych programów działań na rzecz osób niepełnosprawnych w zakresie:
a) rehabilitacji społecznej,
b) rehabilitacji zawodowej i zatrudniania,
c) przestrzegania praw osób niepełnosprawnych; […]

Dwa lub trzy lata temu pisałem pracę zaliczeniową na temat lokalnej polityki społecznej. Wybrałem sobie temat – a jakżeby inaczej – "Warszawska polityka na rzecz osób niepełnosprawnych". Wtedy zadzwoniłem do odpowiedniego wydziału Urzędu Miasta Warszawy i zapytałem z głupia frant o program, o którym mowa była w ustawie. Dowiedziałem się, że się pisze. I tak pisał się dzielnie latami, aż w końcu jest!

Ze strony UM Warszawy można pobrać projekt dokumentu, który ma przyjąć formę uchwały zarządu miasta. W ten sposób Warszawa zacznie wreszcie spełniać wymogi ustawowe i to być może w 13 rocznicę uchwalenia ustawy. Nie jest to program marzeń i wiele w nim braków, ale wreszcie jest i właściwie można się cieszyć. Zachęcam jednak do zapoznania się z tym dokumentem dokładniej, bo widać w nim jakąś ogromną niekonsekwencję w obszarze edukacji. Niby propaguje się edukację włączającą, a przecież… Zresztą każdy niech dochodzi do wniosków samodzielnie.

Skomentuj

