Sprawozdanie Pełnomocnika rządu ds osób niepełnosprawnych za 2009 r.

Jak co roku Pełnomocnik rządu ds osób niepełnosprawnych przedstawił sprawozdanie z działań na rzecz osób niepełnosprawnych. Można je znaleźć na stronach Sejmu. Właśnie przekopałem się przez jego tekst i muszę to napisać: jestem pod wrażeniem. To jest najlepsze sprawozdanie, jakie do tej pory czytałem.

Materiał zawiera mnóstwo danych statystycznych i innych informacji z podaniem źródeł. Treść jest bardziej różowa, niż rzeczywistość, ale niczego innego się nie spodziewałem. Wszystko przygotowane solidnie, obszernie i zgodnie ze strukturą Karty praw osób niepełnosprawnych. Dobra robota.

Nie znam kulisów powstawania tego dokumentu, ale podejrzewam że minister Duda mocno naciskał na resorty, by przygotowały porządną informację jako wkład. Gdzieniegdzie nawet to widać, na przykład w części przygotowanej przez Lasy Państwowe, ale to mi nie przeszkadza. Czytając napotkałem nawet na mało znaną propozycję skierowaną przez World Blind Union do WIPO w sprawie praw autorskich respektujących prawa osób niewidomych. Nie znalazłem za to ani śladu "eksperymentu wyborczego" z 2009 roku w części przygotowanej przez Państwową Komisję Wyborczą, chociaż sprawa skończyła się dziesięcioma protestami wyborczymi. Szkoda.

Mam też przykrą wiadomość dla niewidomych czytelników tego dokumentu: dostępne są pierwsze 104 strony, po czym zaczynają się skany, których dostępność jest już zerowa. A tak dobrze się zaczynało… W każdym razie zachęcam do lektury.

Skomentuj

