Uniwersalne projektowanie – konferencja

Dzisiaj byłem na konferencji poświęconej uniwersalnemu projektowaniu (universal design). Zorganizowało ją Biuro Pełnomocnika Rządu ds Osób Niepełnosprawnych i Biuro Informacji Rady Europy. Merytorycznie jestem bardzo zadowolony, by nie rzec – zachwycony.

Temat został zaprezentowany od różnych stron: prawnej, etycznej, architektonicznej i informacyjnej. Bardzo ciekawie zaprezentowali go pracownicy Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza z Poznania, a mianowicie od strony analizy poznawczej. Wedle ich tez ludzki mózg potrzebuje jak najprostszych informacji, a nadmiarowe i zbędne usuwa, co jednak generuje spore koszty energetyczne. A zatem projektowanie uniwersalne to takie, gdy urządzenie, budynek, informacja czy inny obiekt, są zrozumiałe i przystępne. Dla mnie jest to ciekawe z punktu widzenia projektowania serwisów internetowych, ale muszę jeszcze doczytać, żeby napisać swoje własne uwagi na ten temat.

Najwięcej prezentacji poświęconych było uniwersalnemu zaprojektowaniu przestrzeni publicznej i budynków. Dzięki nim rozjaśniło mi się w głowie, bo architekci walili z grubej rury o szablonowym podejściu, estetyzowaniu, chorym systemie zamówień publicznych i lenistwie myślowym swoich kolegów po fachu. Schody, na ten przykład, są dla większości architektów elementem dekoracyjnym, więc wtykane są często tylko ze względów estetycznych. I ta maniera jest tak silna, że jest nieomal odruchem przy projektowaniu. Okazuje się też, że projektowanie uniwersalne jest o wiele bardziej skomplikowane, niż mi się do tej pory wydawało, bo obejmuje nawet zasady komunikowania się i socjalizację ludzi w przestrzeni wspólnej przebywających. Mam do przeczytania książkę na ten temat.

Wreszcie mile zaskoczyła mnie prof. Lipowicz – Rzecznik Praw Obywatelskich. Oczekiwałem frazesów i banałów na temat potrzeby integrowania osób niepełnosprawnych i budowania podjazdów, a dostałem solidną porcję historii prawa i myśli społecznej. Rzetelnie i nader kwieciście nakreśliła historię obecności osób niepełnosprawnych i innych mniejszości (kobiet, aktorów, włóczęgów, złodziei i innego marginesu) w społeczeństwie XVII i XIX wieku. Ten punkt widzenia także się przyda na przyszłość, na przykład w walce o deinstytucjonalizację. Jestem pod wrażeniem naszej RPO i mam nadzieję, że nie podda się biurokracji.

Na koniec Barbara Abramowska opisała sposoby tworzenia tekstu łatwego do czytania.I chociaż tu niewiele się dowiedziałem nowego., to jednak temat jest ciekawy. Dowiedziałem się jednak, że wreszcie pojawiły się nowe publikacje poświęcone tej tematyce. Z kolei Marek Abramowski zaproponował metodę wdrożenia uniwersalnego projektowania w procesy projektowania różnych produktów i usług. Nic bardzo odkrywczego, chociaż porządkujące i – o ile wypali – może być skuteczne.

Ze wstydem i smutkiem muszę przyznać, że moja prezentacja mi nie wyszła. Trochę z powodów technicznych (jakoś dziwnie się wyświetlały slajdy), a trochę z mojej winy. Mam nadzieję, że tematu nie zabiłem, bo jednak ludzie słuchali, a materiały będą mogli obejrzeć w domu. Pewnie ja też opublikuję ją tutaj lub podlinkuję z innego miejsca. Muszę się jednak zmobilizować i bardziej się przyłożyć na przyszłość. Konferencja była nagrywana, więc jeszcze raz się przesłucham, to może okaże się, że jest lepiej, niż mi się wydawało.

Wystąpień było znacznie więcej, niż opisałem powyżej i mam nadzieję, że BON opublikuje materiały na swojej stronie internetowej. A gdy tak się stanie, to gorąco zachęcam do ich przeczytania i upowszechniania. Ja zaś nie zamierzam poprzestać na tej krótkiej notatce i temat będę kontynuował.

4 Responses to Uniwersalne projektowanie – konferencja

  1. Jacku, z wielką chęcią wysłucham zapisu audio z konferencji jak już będzie dostępny. Jak będziesz coś wiedział to podlinkuj.
    A było coś o uniwersalnym projektowaniu w przypadku transportu publicznego?

  2. Tylko w kontekście architektonicznym, czyli dworce metra itp. Też mi tego zabrakło. O nagraniach dam znać, o ile sam będę wiedział.

  3. Jak by mi ktoś zaproponował, to mógłbym coś przygotować na ten temat. Ostatnio znów sporo materiałów pozyskałem. I generalnie w Polsce poza Warszawą dostępność transportu rozwija się dość mocno chaotycznie. Czasami wręcz następuje zamiast rozwoju regres. Najczęściej niestety wynika to z kompletnego braku zrozumienia problemu. :(

  4. Zawsze brakuje takich informacji, chociaż nie jestem pewien, czy rozumiesz pojęcie uniwersalnego projektowania. To tylko na pierwszy rzut oka wygląda po prostu na dostępność. Jak siły pozwolą, todzisiaj popełnię tekst o uniwersalnym projektowaniu serwisów internetowych, który nie będzie przeniesieniem prezentacji ze środy, ale raczej kontynuacją po całej konferencji.

Skomentuj

