Trójpodział władzy albo o osobowości prawnej PFRON

Wydawało mi się, że w Polsce mamy trójpodział władzy na ustawodawczą, wykonawczą i sądowniczą. Tak przynajmniej znajduję w Konstytucji RP. Jednak chyba się mylę.

W środę mieliśmy do czynienia nie tylko z wyciągnięciem Konwencji z kapelusza, ale także z dumną deklaracją ministra Dudy, że Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych zachowa osobowość prawną.

Zdaniem ministra Dudy, osobowość prawna PFRON zostanie zachowana na pewno na trzy lata, po których mają wejść w życie nowe regulacje unijne dotyczące pomocy publicznej. Do tej pory planowane jest stworzenie nowej ustawy o osobach z niepełnosprawnością, zastępującej nowelizowaną kilkadziesiąt razy ustawę o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Sam Fundusz funkcjonować będzie najprawdopodobniej w nowej formule rządowej agencji wykonawczej, co pozwoli zachować jego osobowość prawną.

Pan minister Duda usiadł sobie naprzeciwko ministra Rostowskiego izmienili ustawę, bo przecież tylko tak może odbyć się konwersja statusu PFRON opisana powyżej. A gdzie nasz parlament? Wydaje mi się, że w tym procesie powinien być przynajmniej częściowo obecny, na przykład przez podniesienie łapek do góry. Po pobieżnym (jak na mnie) przejrzeniu biuletynów informacji publicznej Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej oraz Ministerstwa Finansów nie znalazłem śladu takiego projektu. Może ktoś mnie naprowadzi.

Biorąc jednak pana ministra za słowo, że projekt jest już klepnięty i trzeba tylko poczekać na jego publikację (a może to też nie jest już potrzebne…) zastanawiam się, co to zmieni. Będzie nadal rada nadzorcza i prezesi Funduszu. Podobno trudniej będzie zabrać pieniądze z PFRON, niż gdyby nie miał osobowości prawnej. Hmm… A z czego tu zabierać, jak budżet musi do tego Funduszu dokładać? Jakoś mi się to nie klei w całość, choć przecież już dawno zadeklarowałem, że jestem domorosłym pfronologiem i mogę się bardzo głęboko mylić. O osobowość prawną PFRON walczyły organizacje pozarządowe, choć ta osobowość nie uchroniła ich od braku finansowania w zeszłym i bieżącym roku. Poczekamy i zobaczymy, czy to się opłaci.

Skomentuj

