Przegrałem z Androidem

To jest historia porażki technologicznej, jakiej doświadczyłem podczas urlopu. Opisuję ją po to, by ustrzec innych przed podobną, a także w nadziei, że ktoś mądrzejszy znajdzie rozwiązanie moich problemów. A było to tak…

Skończyła mi się umowa z moim operatorem komórkowym (Plus), więc udałem się do salonu w Andrychowie, gdzie spędzałem pierwszy tydzień urlopu. Pan był przemiły i pomocny, więc poza zmianą abonamentu postanowiłem nabyć także telefon komórkowy. Zdecydowałem się na Sony Ericsson Xperia Mini Pro z systemem Android. Wcześniej oczywiście naczytałem się o mechanizmach dostępności zaimplementowanych w Androidzie, więc uznałem, że jakoś to będzie.

Telefon jest dosyć zgrabny; ma dotykowy ekran o przekątnej bodaj 2,5 cala i wysuwaną klawiaturkę typu QWERTY, co ostatecznie zdecydowało o jego wyborze. Oprócz tego poręczne przyciski dodatkowe: głośności, aparatu, menu, ekranu głównego i cofania. Na pokładzie Android 2.1 zmodyfikowany nieco przez producenta, ale tym na razie się nie martwiłem.

Byłem uprzedzony, że do instalacji oprogramowania do odczytu ekranu potrzebna jest osoba widząca, więc poprosiłem o to Ewę. Z pewnymi oporami, ale się zgodziła, a w części naszych działań kibicowała także dalsza część rodziny. A początki były obiecujące.

Na początek sprawdzenie głosów i – bez specjalnego zdziwienia stwierdziliśmy, że polskiego nie ma. A zatem usiadłem do komputera, żeby zaprzyjaźnić się ze sklepem Androida. Konto od Google pasuje, więc tylko konfiguracja w telefonie i dalej szukać syntezatora.

Od razu wyskoczyła mi beta od Ivo Software – głos Maja. Do 15 września jest bezpłatny, więc dalej instalować. Procedura wymagała, żeby wcześniej zainstalować IVONA Text-to-Speech HQ, a ze mną jak z dzieckiem, więc proszę bardzo. Zainstalowało się i nie gada… Okazuje się, że trzeba jeszcze zainstalować coś, co nazywa się text-to-speech extended. Coś mi zaczęło śmierdzieć, ale skoro już zacząłem…

No i zonk! Android Market poinformował mnie uprzejmie, że ta akurat biblioteka nie jest z moim urządzeniem phone (tak brzmi ten komunikat). Nie to nie! Napisałem do pomocy technicznej Ivo o problemie i szukam dalej. Może jest port Espeaka na Androida… Jest! A niech to… Wymaga Androida 2.2, a ja mam 2.1. Może da się uaktualnić… Nic z tego. A zatem Espeak odpada.

Trzeba podkreślić, że telefon już gadał, bo wcześniej doinstalowałem dwa darmowe screen readery – TalkBack i Spiel. Telefon także odpowiednio wibrował, bo zainstalowałem jeszcze KickBack. Wymieniłem także shella na sugerowany przez Eyes-Free i porobiłem różne inne rzeczy.Ale głosu polskiego nie miałem, a jakoś nie wyobrażałem sobie pracy z polskim interfejsem za pomocą angielskiego syntezatora. Po kilku godzinach nawet zacząłem go rozumieć, ale nie o to wszak chodzi. Postanowiłem zatem porzucić ideały i poszukać rozwiązania komercyjnego.

Padło na syntezator SVOX Ewa – całkiem niezły i kosztujący zaledwie 8,31 złotych. Kupiłem, a raczej chciałem kupić, bo procedura na chwilę mnie przerosła. Klikałem ja sobie na link do zakupu i nic. Pogrzebałem w Internecie i sprawa się wyjaśniła – żeby coś kupić w Android Market trzeba mieć konto w usłudze Google Checkout. No dobra – podpiąłem kartę kredytową i wreszcie kupiłem SVOX Ewa, która dzielnie się zainstalowała, ale… nie odezwała się do mnie! Okazało się, że ten głos też potrzebuje biblioteki text-to-speech extended, która jest niezgodna z moim telefonem. Tu ręce mi opadły, chociaż jeszcze nie do końca.

Skoro nie da się po polsku, to popróbujmy po angielsku. I tu natknąłem się na kolejny problem, wydaje się, że nie do rozwiązania. Otóż telefon nie ma kursorów w górę i w dół. W lewo i prawo i owszem są, a w pionie – nie ma. Problem pozornie banalny, a jednak okazał się trudniejszy od problemów językowych. Nie byłem bowiem w stanie przesuwać fokusa menu lub pomiędzy ikonami w pionie, a zatem nie byłem w stanie zrobić prawie nic. Niby da się coś tam zrobić na samym ekranie, ale ma się to nijak do obsługi Iosa za pomocą VoiceOvera. Bez działającego screen readera i czterech klawiszy nawigacyjnych jest się bowiem skazanym na ekran dotykowy, a za jego pomocą trudno nawet odebrać połączenie, o korzystaniu z czegokolwiek innego nie mówiąc.

Nie da się ukryć – poniosłem porażkę. Częściowo z mojej winy, bo wybrałem telefon, którego nie daje się obsługiwać. Częściowo z winy producentów telefonu i Androida, bo jednak instalacja nie powinna być tak skomplikowana. Nota bene – producent telefonu musiał usunąć elementy dostępnościowe, bo domyślnie są one zainstalowane. Na razie zatem telefon ląduje w pudełku i czeka na lepsze czasy. A może ktoś podpowie, co jeszcze mogę zrobić?… Bo ja Androida całkiem nie skreślam.

One Response to Przegrałem z Androidem

  1. McVein pisze:

    Witam, jezeli dalej chce pan aby andek 2.1 przetwarzał tekst na mowę przy uzyciu polskiego glosu Maji to proszę sie odezwac moje gg 4655947 Pozdrawiam.

Skomentuj

